FOTOTIPS: Portrett og hvordan styre blender

Hey! Jeg tenkte jeg skulle demonstrere for dere hvordan det er med blender og hvordan man får et godt portrett ved å styre blenderen! 


Når man tar portretter, så vil man gjerne at bakgrunnen skal være så blurry som mulig. Det vil si at den ikke skal forstyrre for motivet! Og hvordan man styrer hvordan bakgrunnen er? Jo, da bruker man blenderen på kameraet!

For å styre dette helt selv, kan du sette hjulet på kameraet ditt på “AV” (Canon) eller “A” (Nikon). Når du har gjort det, så ser du på skjermen, og finner igjen det hjulet du har på kameraet ditt som ikke har noen symboler på seg. Hvis du skrur på det, så vil du raskt oppdage at det er et tall der som beveger seg! Dette er da blenderen. 

STOR BLENDERÅPNING; Det vil si at tallet er “lite,” (f/2.0, f/1.4 osv.) og på portretter bruker du helst så lite tall det går an. På et vanlig standardobjektiv (18-55mm) er det største du kommer i blenderåpning 5.6, men bakgrunnen din vil også da bli blurry. 

LITEN BLENDERÅPNING; Da er tallet “stort”, (f/8, f/11 osv.)  og du vil få med en del av bakgrunnen. Dette vil vi helst unngå på portrettbilder, fordi bildene gjerne blir veldig kornete og trenger ekstra mye lys.


Håper dette var til hjelp!

6 kommentarer
    1. Tusen takk for tips! Må bare gi deg litt skryt, kom over bloggen din i sammenheng med temafoto, og jeg elsker den virkelig. Den har alt en bra blogg skal ha, fin design, bra tekst, fine bilder, men det jeg liker best er at den er så gjennomtenkt, du gjør jobben din skikkelig nøye. Jeg vet hvor vanskelig det er å blogge og i tillegg gjøre det på en gjennomtenkt måte. Og jeg vet at det er få som setter pris på det. Derfor måtte jeg bare rose deg nå, jeg håper du får noe igjen for det du gjør en dag. Stå på!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg