FOTOTIPS: Redigere hvitbalanse

Heisann! Nå skal jeg prøve å demonstrere for dere hvordan jeg redigerer hvitbalanse. Dette kan gjøres i flere programmer enn photoshop(er ikke helt sikker på hvilke, men det finner dere fort ut)… Men jeg har altså gjort det i photoshop!

Hvitbalanse kan gjøre mye med et bilde. Som vist her, så er det til venstre VELDIG gult, men etter jeg har redigert er det ikke så gult lenger.

Måten jeg gjør det på; Jeg åpner bildet i photoshop, og åpner noe som heter “curves” 

Hvis du har photoshop, så tror jeg du vet hvor du finner den svarte og hvite sirkelen på punkt nr. 1. Hvis ikke, så kan du søke på “Curves” der det står “Help” øverst i høyre hjørne. 
Det du gjør; Du trykker på den svarte og hvite sirkelen, og da vil du få en rullgardin med forskjellige muligheter. Trykk på “Curves”. Så vil det se ut omtrent som på bilde nr. 3, du vil få muligheten til å dra linja opp og ned. Dette gjør du til du er fornøyd med bildet ditt! 


Hvitbalansen kan også gjøre utrolig mye med et svarthvitt-bilde! Bare se her! (Her har jeg også lagt til litt støy, forresten.) 

Var dette til hjelp, skjønte dere noe som helst?
 

6 kommentarer
    1. Fotograferer du ikke i RAW? Jeg vil i hvert fall anbefale deg å endre hvitbalansen i RAW fremfor slik du gjør det nå – mer effektivt, bedre resultat og det lar bildet beholde kvaliteten. 🙂

    2. //Ah, da så! Haha, syntes du hadde snakket om RAW tidligere skjønner du, så ble litt forvirret her. x)

    3. heii.
      jeg synes du har bra tips! men kune trengt litt hjelp, jeg skjønner meg ikke på Gimp…
      kan du hjelpe?

    4. hei! jeg elsker det du gjør med bildene dine. men kan du tenke deg å legge ut flere tips til redigering?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg