“Jeg bruker verken dame- eller herredoen”

– jeg går på den for funksjonshemmede. Går jeg på de to andre, blir jeg sett rart på, eller bedt om å gå. En gang gikk jeg på den for funksjonshemmede, og idet jeg smalt igjen døra hørte jeg: “Emilie går dit, for hun vet ikke om hun er gutt eller jente!”

Dette er litt av talen til Emilie Nordengen som er leder i Skeiv Ungdom Hedmark (den kan du se her.). Hun snakker om hvor vanskelig det er å være skeiv i skolen, og at ingen lærere tar tak i mobbingen rundt det. Emilie ble mobbet av både gutter og jenter, og spesielt guttene syns det var gøy å slenge “transe!” etter henne.  Det var aldri noen lærere som tok henne seriøst, og de gjorde aldri noe med det. Hun fikk beskjed om å ignorere kommentarene, så til slutt ga hun opp å si ifra. 

Og hvis du som lærer ser dette, håper jeg virkelig du tar tak i problemet. Det er ikke greit at man skal få kommentarer slengt etter seg når man først har turt å komme ut av skapet. Ungdomstiden er en nokså usikker periode, og at unger får lov til å håne hverandre for at de ikke har samme legning som “alle andre,” er ikke greit. Mennesker frykter det de ikke forstår, men alle forstår vel at “Å elske er en menneskerett.” For det er det, enten du er heterofil, lesbisk, homofil, transeksuell, DU ER ET MENNESKE, og vi har alle like rettigheter.


Og en ting er sikkert gutter, dere burde frykte Emilie. Hun er garantert kjekkere enn dere alle (blunkblunk.) 

6 kommentarer
    1. Alle mennesker har rett til å være sånn som de vil, ingen bør mobbe eller plage andre. Liker bildet, ser ut som ei skikkelig kul jente : )

    2. Er du lesbe går du på jente doen, er du homse går du på gutte doen, er du transe går du på det skjønnet du er. Er det noen som bryr seg viser du fingeren og gjør det du skal. Ferdig med saken

    3. Man trenger ikke å identifisere seg som verken gutt eller jente. Akkurat som noen er komfortable med å kalle seg gutt eller jente, er mange komfortable med å ikke gjøre det. Synd at bare ett av de valgene er godtatt.

    4. “enten du er heterofil, lesbisk, homofil, transeksuell, DU ER ET MENNESKE, og vi har alle like rettigheter.”
      Alstå, nei.
      Verden slik den er i dag gir ikke like rettigheter til alle. I Norge får de aller fleste like rettigheter og det er bra. Ellers i verden har ikke alle like rettigheter. Men selv i Norge er det ikke 100% perfekt, og det må man innse. I følge kristendommen skal kun man og kvinne gifte seg. Noe som betyr at lesbiske/homofile (dvs. ikke heterofile) ikke kan gifte seg i kirken. Jeg skulle ønske alle kunne giftet seg i guds navn om de så ønsket, men slik er religion.
      Religion er våres største fiende. Religion setter oss alle i lenker. Religion gir falske forhåpninger. Religion skaper krig og tortur. Og religion ødela livet mitt.

    5. Trist at noen absolutt føler en trang til å være ekle..:/ når jeg gikk på videregående(!!) fikk vi vite at ene jenta i klassen var bifil, og alle jentene unngikk henne – utenom meg. Jeg synes det er helt grusomt å oppføre seg slik! Folk burde skjemmes:(

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg