Kjære foreldre

Kjære foreldre,

Nå har ikke jeg tenkt å fortelle dere hvordan barn skal oppdras, for jeg har nettopp gått inn i “de voksnes rekke” og fylt atten år selv. Men, jeg vet hvordan det er å være ung i dag- så, jeg vil be dere om et par ting likevel.

Nummer en. Ikke bli sjokkert hvis dere ser arr på kroppen til sønnen eller datteren deres. De kommer mest sannsynlig til å berolige dere med at det bare var en katt eller at de tryna på sykkel. Det siste de vil er å få dere til å tro at dere er forferdelige foreldre. Dette er mest sannsynlig ikke deres feil. Det kan ta tid å forstå hvorfor barna deres vil skade seg selv, men ikke reager med sinne. Prøv å møt hverandre på halvveien. Ingenting løses ved å bli sint og skuffet, selv om dette mest sannsynlig kommer som et sjokk for deg som forelder, for hvorfor i alle dager skal din dyrebare skatt skade seg selv? Spør om det er noe som kan bli gjort, hvordan du kan hjelpe. Men IKKE bli sint. Da kommer barnet ditt mest sannsynlig til å bli enda mer lei seg, skygge unna deg og ikke snakke til deg om problemene sine noensinne igjen.

Nummer to. Ikke kommenter vekten til ungen din. Ikke noens vekt, egentlig. Ikke si at klærne sitter for stramt, og at de skulle mistet et par kilo. Ikke si til dem at du er glad de ikke er like store som den og den personen dere møter på gata, eller at de skulle droppet den kakebiten. Det er vanskelig nok å vokse opp i et samfunn der alt som teller er vekt, kalorier og kropp. Du skal være et godt forbilde og lære ungen å akspetere seg selv, ikke hate seg selv.

Nummer tre. Ikke, under noen omstendigheter, la ungen din mobbe noen. Ikke fortell at homofili er galt, selv om du er imot det. Ikke tving sønnen eller datteren din til å konfirmeres i kirka fordi du gjorde det. La de få bestemme selv, enten er de kristne – eller så er de ikke det. Dette er ikke et valg du verken kan eller burde ta for dem. Det er viktig at de lærer å ta valg selv, og at du som forelder støtter disse valgene. 

Nummer fire. Det er vanskelig å se barna sine vokse opp, men de kommer til å teste ting. De kommer til å flørte litt med alkohol, og hvis du tror du får holdt de unna sex og alkohol tar mest sannsynlig feil. Barn som vokser opp og har et anstrengt forhold til alkohol er som regel de som er først ut til å være på rangla så fort de blir 18. Dessuten har de nok allerede drukket ørten ganger bak ryggen din. Og vit at sex ikke bare skjer om natten, du har vært ung selv og vet garantert hvordan å lure foreldrene sine funker! Oppfordre heller til å bruke prevensjon.

Nummer fem. Du velger ikke vennene til sønnen eller datteren din, dette må de få gjøre selv. Det er fint at du prøver å beskytte for eventuelle farer, som dop og diverse, men vi lever og lærer! Vi må finne ut hvem vi vil ha og ikke ha i livene våre, helt selv. 

 


25 kommentarer
    1. for det dørste bra skrevet. for det andre, det er riktig av foreldre å si at man ikke skal prøve dop, hallo? man kan jo dø

    2. Ekstremt bra skrevet, kunne ikke vært mer enig! Skal spare på dette og vise det til mine foreldre om det trengs, og det gjør det helt sikkert!

    3. Hvorfor skal ikke foreldre bli sjokkerte om de ser at barnet sitt har kuttet seg? Det du gjør i dette innlegget er å si at det å kutte seg er greit og vanlig? Det er det absolutt ikke.

    4. Utrolig godt skrevet! Kunne ikke vært mer enig. Og så skjønner jeg meg ikke på dem som ABSOLUTT må finne ett eller annet å pirke på hele tiden! Stå på fine deg:)

    5. så bra innlegg!! dette er så utrolig viktig. hadde en gang en kompis som var litt sketchy og det viste seg at alle mistankene jeg hadde om han var sanne, og i ettertid fortalte mamma meg at hun hadde nettopp de samme tankene men hun ville ikke fortelle meg det og si at jeg skulle ligge unna han fordi hun ville jeg skulle få den erfaringen selv, selv om den var vond. det er så viktig for foreldre å forstå at man må prøve og feile og erfare livet på egen hånd!!

    6. Uenig i noe du sier. Blant annet det at foreldre kommenterer på vekten. Om det er nødvendig syns jeg foreldrene virkelig bør si ifra at det er på tide og spise litt sunnere, eller trene litt. Det er deres plikt! Det er ofte man blir blind på slike ting selv. For det å være overvektig er faktisk farlig, og du kan utvikle diabetes etter en stund. Så det bør definitivt ikke regnes som kun noe negativt, heller en hjelp. Finnes selvfølgelig ulike måter å si ifra om dette på da, det skal sies. Kutting er også noe foreldrene bør stille spørsmål til ettersom dette kan føre til depresjon og ende i værstefall med selvmord.. Når man er så langt nede trenger man ofte hjelp (selv om man selv ikke vil/innser dette).

    7. Hvis ungen min eller ungen din er feit så vil jeg si i fra og ta fra ham/henne smultbollen han/hun trykker inn i gapet

    8. Jeg synes at noen ting er greit men spessielt nr 4 så vil jeg si at den ikke gir mening i det hele tatt… Jeg tenkte og dele den til pappa men jeg kan jo ikke det nå. Fordi jeg er ikke drikker, har sex, røyker eller narkotika og jeg kommer ikke til og gjøre det heller men vis jeg deler denne til han kommer han jo til og tro at jeg gjør det… Fordi du skrev at de sikkert gjør det bak ryggen din og de som ikke gjør det nå kommer sikkert til og være først i mølla når de er fyllt 18(eller noe sånt)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg