JA til likestilling


 

Kjære Maria Høili,

jeg vet faktisk ikke hvor jeg skal starte. Jeg er litt trist, jeg kan starte med å si det. Likestilling handler om mer enn fysiske forskjeller mellom kvinner og menn. Likestilling handler om like muligheter for alle, og det er akkurat derfor det kalles likestilling. Du og jeg skal ha like rettigheter og muligheter som menn, og en mulighet vil si at du kan velge om du har lyst til å være “vakker og feminin” som du så fint kaller det,- eller om du vil gjøre andre ting. Sånn som noen andre kvinner ønsker. Du vet, enten det er å drive med motorsport, jobbe i mannsdominerte yrker fordi de interesserer seg for det, eller utdanne seg til å bli lege, for eksempel. Likestillingen står ikke i fare for at du må slutte å være feminin og vakker. Den står for at du kan velge. 
(Jeg forstår ikke helt den delen der du beskriver at mennesker skal ha like muligheter, men at du likevel er imot likestilling. Hæ?)

Det er fint at du har gjort deg en mening om hvordan du vil ha samfunnet, jeg hindrer deg ikke, men først må du forstå hva likestilling innebærer og betyr. Sånn det ser ut for meg, så virker det som om du prøver å tråkke på historien vår. Alt vi har kjempet for. Nå er vi i 2016, ikke på 50-tallet, og verden går fremover. Menn og kvinner har de samme mulighetene, vi kan rope like høyt (vel, nesten, hvis jeg roper blir jeg kalt hysterisk og sinna feminist), vi kan stemme og både menn og kvinner kan lage mat og passe barn. Istedenfor å kalle pappa for “barnepasser” så kaller vi han en pappa, det er det han er. Sånn som vi er mødre. Begge har faktisk et ansvar, men hvordan det fordeles er opp til hvert enkelt par.

Og, har du glemt de mindre feminine kvinnene, eller eksisterer de ikke i din verden? Har du glemt pappaene som faktisk ønsker å sitte hjemme med barnet sitt etter at han har ventet på barnet i ni måneder? Hva med homofile med barn? Transpersoner? Er du mindre egnet til noe dersom du er født kvinne, men har skiftet kjønn til mann? Verden er ikke så sorthvit lenger, og selv om den er i forandring vil det alltid være mann og kvinne. Det kan vi ikke forandre,- ikke fysisk. (Enda, la oss se hva fremtiden bringer.) Menn kan fortsatt ha “guttekvelder,” og kvinner kan fortsatt få mensen og amme. Vil du ha en supermaskulin mann som ligner en viking, så skaff deg en viking. Men vil jeg ha en feminin gutt som elsker ballett og opera, så er vel det min sak. 

 

PS.
Jeg har forresten ikke lyst på nøtter, en vulva tåler mye mer.

 

9 kommentarer
    1. Synes faktisk ikke du skrev så forskjellig fra hun andre jenta, hun var FOR like muligheter for alle akkurat som deg, bare at du er for likestilling ordet.

    2. Gud hjelpe meg som dere syter og klager over ingenting. Norske kvinner bor i verdens mest likestilte land. Dere har full frihet og dere kan gjøre hva dere vil. Det er ingen som hindrer dere på noen som helst måte. Men hvis en bedrift tilfeldigvis har 20 menn og 10 kvinner ansatt, da bryter helvete løs fordi det skal være likestilt!! Da begynner dere å skrike å bråke. Hva er det egentlig dere vil? Dere har allerede full frihet til å gjøre og jobbe med hva pokker dere vil. Det er opp til dere. Så hva inn i det svarteste helvete er det dere klager over? Hva forventer dere egentlig? Hvis dere vil gjøre noe så gå ut i verden og gjør det da, det er ingen andre enn dere som hindrer dere.

      Er dere klar over hvor patetiskt det er å sitte i Norge og klage? Kvinner i andre land blir banket opp og voldtatt og får fitta sydd igjen. De har ingen rettigheter i det hele tatt. De er eiendom. Og her sitter dere da, moderne frie norske kvinner med friheten til å gjøre hva faan dere vil og dere bare syter og syter og klager. “Ikke bra nok, jeg vil ha mer!!”. Fyttihelvete for noe bortksjemte motbydelige selvopptatte svin dere norske kvinner har blitt. Det er ikke mer enn 25 år siden dere var normale mennesker. Nå sitter dere å stirrer på deres egen navle og skriker “jeg vil ha mer!!”. Det blir aldri bra nok for dere, hvis dere fikk oppfylt hvert eneste ønske dere har idag, så hadde dere dukket opp imorgen med en ny liste med krav.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg