Hvordan bli en flink fotograf?

    31.07.2015 /  01:57  /  Fototips  /  2

1. Frst og fremsttrenger du et kamera. Mange tror at det er kameraet som gjr at bildene blir bra, det er bde litt sant og litt usant. Du kan kaste bort tusenvis av kroner p et godt kamera og fortsatt ta like drlige bilder, det som virkelig teller er objektivet. "Linsa", om du vil. Velg god opptikk, og du fr nesten automatisk bedre bilder. Bruk heller tusenvis av kroner p et godt objektiv.

2. Se. Det er viktig ha et godt ye nr du skal ta bilder. Gjerne f med sm detaljer ingen andre har tenkt p.

3. Av med AUTO p kameraet, og p med manuell! Da kan du styre alt som du vil, og du slipper at den irriterende blitsen delegger for bildene dine. For styre et kamera manuelt er det greit ha litt kunnskaper inne fra fr, s se gjerne tutorials p youtube eller let litt rundt p google. Personlig liker jeg bruke kameraet halvveis manuelt, da slipper jeg styre med absolutt alt fr jeg tar et bilde.

Det var tre veldig generelle greier om hvordan du kan ta bedre bilder. Flere tips kommer snart, s flg med!

    Postet: 31.07.2015     Tid: 01:57     Kategori: Fototips     Kommentarer: 2     Copyright

FOTOTIPS: Redigere hvitbalanse

    13.08.2013 /  20:58  /  Fototips  /  6

Heisann! N skal jeg prve demonstrere for dere hvordan jeg redigerer hvitbalanse. Dette kan gjres i flere programmer enn photoshop(er ikke helt sikker p hvilke, men det finner dere fort ut)... Men jeg har alts gjort det i photoshop!

Hvitbalanse kan gjre mye med et bilde. Som vist her, s er det til venstre VELDIG gult, men etter jeg har redigert er det ikke s gult lenger.

Mten jeg gjr det p; Jeg pner bildet i photoshop, og pner noe som heter "curves"

Hvis du har photoshop, s tror jeg du vet hvor du finner den svarte og hvite sirkelen p punkt nr. 1. Hvis ikke, s kan du ske p "Curves" der det str "Help" verst i hyre hjrne.
Det du gjr; Du trykker p den svarte og hvite sirkelen, og da vil du f en rullgardin med forskjellige muligheter. Trykk p "Curves". S vil det se ut omtrent som p bilde nr. 3, du vil f muligheten til dra linja opp og ned. Dette gjr du til du er fornyd med bildet ditt!

Hvitbalansen kan ogs gjre utrolig mye med et svarthvitt-bilde! Bare se her! (Her har jeg ogs lagt til litt sty, forresten.)

Var dette til hjelp, skjnte dere noe som helst?

    Postet: 13.08.2013     Tid: 20:58     Kategori: Fototips     Kommentarer: 6     Copyright

FOTOTIPS: Bokeh-effekten

    05.08.2013 /  13:56  /  Fototips  /  6

Dette er den skalte "bokeh"-effekten. Runningene i bakgrunnen! N skal jeg prve forklare hvordan man fr den effekten, s heng i!

Frst og fremst trenger du et motiv. Og bakgrunnen burde vre trr (eller noe lignende) som slipper gjennom lys! Lys er med p skape bokeh-effekt, og det samme er trr fordi det er mellomrom mellom trrne som slipper frem lys- det skaper et fint fargespill og fine kontraster. Det du ogs m huske p nr du skal ta bilder med bokeh-effekt er ha s stor blenderpning som mulig. P et vanlig objektiv (18-55mm) er det 5.6 som er den strste blenderpningen. Det vil si at bakgrunnen blir blurry/uklar, og motivet blir skarpt.
Disse bildene er tatt med objektivet 50mm 1.8, som vil si at blenderpningen gr opp til 1.8 og skaper veldig fin bokeh-effekt.

Bokeh-effekten er fin ha p portrettbilder o.l, og derfor anbefaler jeg ogs et objektiv med stor blenderpning! Som for eksempel 50mm 1.8/1.4.

Se! Bokeh-effekt p portretter er ganske fint, eller hva? Var dette til hjelp?

    Postet: 05.08.2013     Tid: 13:56     Kategori: Fototips     Kommentarer: 6     Copyright

FOTOTIPS: Hvordan f fine bilder av deg selv!

    08.04.2013 /  16:00  /  Fototips  /  2

Du trenger; Kamera, stativ og fjernkontroll. Hvis du ikke har fjernkontroll kan du bare bruke selvutlser, og hvis du ikke har stativ kan du bruke et bord/krakk. MEN, det lnner seg uansett ha et kamera!

Hvordan du gjr det: Du setter opp kameraet, og hvis du ikke har fjernkontroll kan du sette kameralinsa p innstillingen MF. Det vil da si at du styrer selv hvor kameraet skal fokusere. Deretter plasserer du en krakk i bildet der du skal st, og fokuserer p den. S trykker du p knappen, og da kan du lett bytte deg ut med krakken fr kameraet tar bildet. Srg ogs for at du str 2-3 meter unna selve bakgrunnen slik at bakgrunnen blir dus/blurry og du kommer i forgrunnen. Ha blenderpningen p det hyeste; dvs. f/5.6 p en vanlig 18-55mm standarlinse, og gjerne 1.8 hvis du finner det p linsen du har. Lykke til!

    Postet: 08.04.2013     Tid: 16:00     Kategori: Fototips     Kommentarer: 2     Copyright

INFORMASJON OM Ingrid Jackson Photography *

Hey! Fr s mange sprsml angende fotosiden min p facebook, som du finner HER, s jeg tenkte lage et innlegg om de mest stilte sprsmlene!

REDIGERING

Jeg bruker Photoshop CS5 til redigere bildene mine med, og dette har jeg drevet med i ca. 2 r. Jeg anbefaler jo CS6 siden det er nyere, og har noe kulere design og noen nye funksjoner! Jeg redigerer ikke bilder for folk lenger ettersom dette tar s enormt mye plass, en del tid og det er ikke alle bilder med "riktig kvalitet." Jeg redigerer kun bildene jeg har tatt selv, s hvis du har vrt med meg p en photoshoot redigerer jeg bildene dine for deg.

FOTO

Foto har vrt en del av livet mitt siden jeg var 6 r gammel, og da lp jeg rundt med et lite digitalkamera. Jeg tar alle bildene mine selv, og jeg fr inspirasjon fra overalt p internett. De store inspirasjonskildene mine er vel stort sett alle som er med i temafoto, som du kan lese om her, og diverse andre fotografer jeg flger p instagram.

KAMERA

Kameraet jeg bruker heter CANON EOS 600D. Det er et helt herlig kamera med vridbar skjerm (s du kan se deg selv), og jeg elsker det! Dette har jeg hatt i snart to r, og er veldig fornyd.

OBJEKTIVER

Jeg har to favorittobjektiver som sitter p kameraet konstant, og det er 60 mm 2.8 macro, og 50 mm 1.8 II. Det er disse to jeg bruker for det meste!

PHOTOSHOOTS

JA, jeg tar bilder av andre. Jeg har ftt s uendelig mye foresprsler, s jeg har begynt ta betalt. Priser er litt ettersom hva du nsker ta bilder av.

Fikk du svar p det du muligens lurte p?

//Jeg holder forresten til i Elverum!

    Postet: 02.04.2013     Tid: 19:36     Kategori: Fototips     Kommentarer: 10     Copyright

FOTOTIPS: Hvordan jeg redigerer yne

    27.03.2013 /  23:02  /  Fototips  /  8

Hey! Jeg tenkte lage et lite redigeringstips for "skinnende" og store yne. yne er viktig i et portrettbilde, og sier mye om mennesker, s derfor tenker jeg at det er viktig fremheve ynene. N skal jeg vise hvordan jeg gjr det!

Frst og fremst bruker jeg photoshop. CS5, og i Photoshop er det en lang linje p venstre side med masse verkty. Verktyene jeg bruker er SHARPEN TOOL, DODGE TOOL og BURN TOOL.

1. Det frste jeg gjr, det er tegne over hele yet med sharpen tool. Da blir ynene skarpere, og fremhever seg allerede ut fra ansiktet. Dette har jeg gjort p bilde nr. 1.

2. S tar jeg Dodge tool og tegner bare over omrdene som er veldig lyse, som "glinser" slik som p bildet. De aller hviteste omrdene gjr jeg alts enda hvitere for f en skinnende effekt.

3. Det siste jeg gjr er tegne over de mrkeste omrdene (pupillen, ringen rundt yet og vippene) med Burn tool. Denne gjr mrke omrder enda mrkere.

Fr og etter! Ser dere forskjell?

Var det til hjelp...? Hper dere skjnte noe! Og for dere som ikke har photoshop, s tror jeg det gr an gjre noe lignende i Elements...

    Postet: 27.03.2013     Tid: 23:02     Kategori: Fototips     Kommentarer: 8     Copyright

FOTOTIPS: Portrett og hvordan styre blender

    11.02.2013 /  17:31  /  Fototips  /  6

Hey! Jeg tenkte jeg skulle demonstrere for dere hvordan det er med blender og hvordan man fr et godt portrett ved styre blenderen!

Nr man tar portretter, s vil man gjerne at bakgrunnen skal vre s blurry som mulig. Det vil si at den ikke skal forstyrre for motivet! Og hvordan man styrer hvordan bakgrunnen er? Jo, da bruker man blenderen p kameraet!

For styre dette helt selv, kan du sette hjulet p kameraet ditt p "AV" (Canon) eller "A" (Nikon). Nr du har gjort det, s ser du p skjermen, og finner igjen det hjulet du har p kameraet ditt som ikke har noen symboler p seg. Hvis du skrur p det, s vil du raskt oppdage at det er et tall der som beveger seg! Dette er da blenderen.

STOR BLENDERPNING; Det vil si at tallet er "lite," (f/2.0, f/1.4 osv.) og p portretter bruker du helst s lite tall det gr an. P et vanlig standardobjektiv (18-55mm) er det strste du kommer i blenderpning 5.6, men bakgrunnen din vil ogs da bli blurry.

LITEN BLENDERPNING; Da er tallet "stort", (f/8, f/11 osv.) og du vil f med en del av bakgrunnen. Dette vil vi helst unng p portrettbilder, fordi bildene gjerne blir veldig kornete og trenger ekstra mye lys.

Hper dette var til hjelp!

    Postet: 11.02.2013     Tid: 17:31     Kategori: Fototips     Kommentarer: 6     Copyright

Ingrid Jackson anbefaler redigeringsprogram!

    10.02.2013 /  19:51  /  Fototips  /  0

Det er s uendelig mange folk som spr meg om jeg kan redigere bilder for dem hele tiden, men dessverre er det snn at det er ikke alltid tiden min strekker til! Derfor har jeg n laget en liste over ENKLE, og ikke minst GRATIS redigeringsporgam! Hper det er til hjelp!

1. Frst har vi Picasa! Dette er et redigeringsprogram som tillater deg redigere kontraster, beskjre bilder, skrive tekst p bilder og sette bilder inn i hverandre. Det er et veldig enkelt program, og atp til flger det med en del kule effekter. Du kan laste det ned her.

2. S har vi Pixlr.com! Der kan du redigere p kule effekter og stilige rammer! Du trenger ikke laste det ned engang! Du finner det her.

3. Som nummer tre kommer Paint.net. Det er for deg som liker klippe og lime! Du kan blant annet lage gode bloggheadere med det. Det er ikke s veldig lett, men heller ikke like avansert som photoshop... Du finner det her.

4. P fjerdeplass har du GIMP, det er veldig likt paint.net, egentlig. Passer ogs perfekt hvis du nsker lage headere. Denne er ogs litt avansert, men kan samtidig vre veldig enkel! Det er opp til deg :) Du finner den her.

5. Photoscape! Det har du vel hrt om fr? Det er et lettvint program, og du har drssevis av valgmuligheter! Hvis du er ny innen fotoredigering anbefales den virkelig. Du finner den her.

Hper dette var til hjelp!

    Postet: 10.02.2013     Tid: 19:51     Kategori: Fototips     Kommentarer: 0     Copyright
Hei, der! Du har n kommet til min lille foto og-tankeverden! Jeg er Ingrid, 18 r, og det gr stort sett i Canon 600D her. Jeg anser meg selv som en kreativ og utforskende jente, og sier sjeldent nei til lre noe nytt! Vil du vite mer om meg? Flg med p bloggen, da vel! :D