Kjære KrF, nå tror jeg det har klikket for dere

Ventetid på abort? Fosteret skal ha rettigheter? Målet er null aborter? Hehe.

Hvorfor, kjære KrF, hvorfor ønsker dere å sette verden tilbake i tid? Kvinner har i alle år kjempet for disse rettighetene, rettighetene til å bestemme over egen kropp. Og nå skal dere gi de rettighetene til noe som KUNNE vært et liv? En ufødt celleklump? 

La meg fortelle dere om noe som kalles for bodily autonomy, dårlig oversatt til norsk; kroppslig autonomi. Det går ut på at ingen kan ta noe som helst av din kropp, uten ditt samtykke. En person bestemmer over sin egen kropp, over hva som bruker av den, hvor mye og hvor lenge. Derfor kan ingen tvinge noen til å donere organer, gi blod eller ta andre ting av kroppen uten samtykke. Selv om du er død, selv om du kunne ha reddet 40 liv, ingen har rett til å røre deg, ha sex med deg eller gjøre noe med deg uten ditt bevisste samtykke. 

Et foster bruker av kroppen til en kvinne; det bruker noens kropp. Dette fosteret er uten tanker, uten følelser og har ikke mulighet til å leve uten å bruke morens kropp. Fosteret er der fordi det har fått tillatelse til det, IKKE fordi det har RETTIGHETER til det. Et ufødt liv, noe som kunne vært et liv, skal ikke ha mer rettigheter enn noen som allerede tenker, føler og er et liv. 

Og hvorfor i alle dager vil dere innføre ventetid på abort? Tror dere at aborter blir tatt på impuls for moroskyld? Dere tror ikke dette er et gjennomtenkt, modig og modent valg allerede? Selvsagt tenker folk seg om før de tar en abort. Skal det sitte damer med meg i to døgn og overtale meg til å beholde noe jeg absolutt ikke har lyst på? Og hva med de menneskene som er så syke fordi de har et barn i magen og ikke kan bære det frem -skal de dø fordi dere er imot abort? 

Disse forslagene er virkelig ikke særlig gjennomtenkt. Ikke sett verden tilbake i tid. 

 

    Postet: 17.03.2016     Tid: 09:32     Kategori: Kjære-brevene     Kommentarer: 11     Copyright ©
POSTET AV:  Helene
17.03.2016   10:52
Så kloke ord Ingrid! Er så enig med deg!!
POSTET AV:  Carina
17.03.2016   11:05
Utrolig godt skrevet!
POSTET AV:  Maria
17.03.2016   14:27
Bra skrevet!

"Fosteret skal ha rettigheter?" Jeg kan ikke begripe hva slags logikk dette liksom skal være... Blir sint her.
POSTET AV:  Maria
17.03.2016   15:10
Er helt enig med deg her, kjempebra skrevet. Men nå tror jeg KrF ikke bare er ute etter å ta de kvinnene som har gode grunner til abort, jeg tror de vil få andelen av kvinner som bruker abort som et slags prevensjonsmiddel til å gå ned. Jeg er ikke enig i det KrF mener, at fosteret skal ha rettigheter og at man skal ha obligatorisk refleksjonstid før abort, men jeg synes det er viktig å skille mellom de som tar abort av gode grunner, og de som tar abort av mindre gode grunner. Alle skal få lov til å bestemme over egen kropp, og enhver grunn til å ta abort er en god nok grunn, men noen er veldig uforsiktige gang på gang og vet ikke hva konsekvensene av abort er.
POSTET AV:  J
17.03.2016   23:47
Maria: Om noen bruker abort som prevensjonsmiddel (noe veldig få mennesker faktisk gjør) så bør de jo hvertfall få ta abort! De klarer jo ikke engang tenke på å beskytte seg selv.. også skal de tvinges til å få barn fordi de var så dumme at de brukte det som prevansjonsmiddel?? De bør få ta aborten og få en skikkelig alvorsprat med lege/helsesøster eller lignende

Helt enig med deg Ingrid! Dette er latterlig.

"Nei sorry, du må nesten vente 5 dager, sånn i tilfelle du ombestemmer deg. For du har jo garantert ikke tenkt på dette valget i evigheter før du kom hit og sa du ønsket å ta abort"

Like wtf...
POSTET AV: 
18.03.2016   17:20
Som det tidligere er nevnt her, er antakelig målet til krf å redusere antall kvinner som bruker abort som et prevensjonsmiddel. Jeg er helt enig i at kvinner skal ha rettigheter over sin egen kropp, og om hun ikke har hatt et valg (for eksempel blitt voldtatt) er det en selvfølge at hun skal få ta abort.

Likevel er det mange kvinner som er uforsiktige, eller som ikke bruker prevensjon i det hele tatt. Er det da rettferdig at det ufødte barnet skal lide for morens uforsiktighet? Når man har frivillig sex vet man hva det kan føre til - et barn. Derfor er det bare rett og rimelig at det er personen som tok det valget som skal ta konsekvensene av det, ikke det uskyldige fosteret.
POSTET AV:  Ingrid Jackson * - Fotoblogg
18.03.2016   17:50
Anonym: Det ufødte barnet lider ikke. Det er en celleklump uten tanker og følelser og vet ikke at det er i ferd med å bli til. Så enkelt er det
POSTET AV: 
18.03.2016   21:44
Man får ikke barn for barnets skyld! Man får barn fordi man vil ha det. Veldig bra skrevet forresten! Mange gode poenger, vi må ikke gi ifra oss den retten vi har tilselvbestemt abort, KrF får ikke begrense vår rett til dette!
POSTET AV:  Birgitte
18.03.2016   21:45
Jeg skjønner hva du mener når det gjelder kvinnens rettigheter. Jeg er likevel uenig med deg. Jeg syntes et foster bør ha sine rettigheter. Det kommer jo helt an på når man mener et foster er et foster. Jeg mener det er et liv skapt ved unnfangelse, og at det er et liv med verdi.
POSTET AV:  Ingrid Jackson * - Fotoblogg
18.03.2016   22:40
Birgitte: Man får unge for sin egen skyld, ikke for ungens. Det blir altfor dumt at en celleklump skulle hatt rettigheter
POSTET AV:  Nikki Moon
19.03.2016   22:07
Åh jeg er så utrolig enig med deg! Dette var et veldig godt innlegg som jeg håper noen fra KRF får med seg hehe. Stå på og god kveld! :)


Vil du si noe om "Kjære KrF, nå tror jeg det har klikket for dere" ?










Hei, der! Du har nå kommet til min lille foto og-tankeverden! Jeg er Ingrid, 18 år, og det går stort sett i Canon 600D her. Jeg anser meg selv som en kreativ og utforskende jente, og sier sjeldent nei til å lære noe nytt! Vil du vite mer om meg? Følg med på bloggen, da vel! :D
hits