Vårt yrke er like viktig som ditt – og vi skal også få betalt!

Dette innlegget går ut til alle mennesker i kreative yrker; fotografer, kunstnere, designere, filmfotografer, låtskrivere, musikere etc.. (lista er lang.) Det må bli sagt, skreket ut høyt, faktisk. 

VI MÅ OGSÅ FÅ BETALT! 

Jeg har vært fotograf en stund, og møtt mennesker som tilsynelatende synes arbeidet mitt er bra og derfor vil at jeg skal ta bilder for de, men som likevel ikke har lyst til å betale meg fordi “det er jo ikke så vanskelig å trykke på en knapp. Det kan jo hvem som helst gjøre.” Hvis du i utgangspunktet liker arbeidet mitt, så liker du det nok godt nok til å betale for det også. Ellers kan du gjøre det selv. 

Vi bruker mange timer bak kameraet, for å lære oss et håndverk slik at du kan ha fine bilder på veggen din, til å huske bryllupsdagen din, til å forevige minner du vil huske til du blir gammel. Hvis jeg gjør en jobb med modeller i et par timer, så er det også ekstremt mye etterarbeid. Utstyret mitt og reisen min koster også mest sannsynlig mer enn månedslønna di. Du sitter ikke på et kontor i åtte timer og gjør arbeid gratis, gjør du vel? Nei, du sitter der for å utføre et arbeid slik at du kan få betalt, så du har mulighet til å betale regninger, skatt, forsikringer, tak over hodet og mat. Det må vi også. 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg