FOTOFREDAG

Fikk en idè da jeg lå og tenkte i går, kanskje jeg skulle ha en spalte på bloggen min? Jeg valgte å iverksette idèen, så da blir det spalte: FOTOFREDAG! Det blir en spalte der hvor jeg forklarer om hvordan jeg tar bildene, hva slags modus osv jeg bruker på kameraet – og hvordan jeg redigerer bildene. Dette er kanskje for de spesielt interesserte, men du kan jo alltids se på bildene og si din mening om hva du syns om de?

____________________________________________________________________________________
Jeg eier et Nikon D3000 – altså et speilreflekskamera, og nå skal jeg forsøke å forklare hvordan jeg redigerer bilder.

Tips fredag 3. september 2010.

Hvordan få bildet slik du selv ønsker det?:
– Ta et bilde av hva som helst, og skaff deg et fotoprogram om du ikke allerede har det. Anbefaler å gjøre det i picasa, eller på picnik.com.
– Skal du ta nærbilde er det lurt å sette moduset på kameraet på "blomstermodus". (Somregel bilde av en blomst..)
–  Jeg anbefaler å laste det opp i picnik.com, der har du uendelig mange muligheter! (Helt gratis, forresten.) Og så kan du velge og vrake i fargemuligheter, tekster og alt mulig.

Her er et eksempel:

Og jeg vil ha det til å se litt mer "gammeldags" ut. Og på picnik har man noe som kalles "Kryssprosessering". Klikker jeg på det blir bildet sånn:
(Ikke glem å skrive på bloggadressen din da, folk kan stjele bilder…)

Hvordan funket det tipset? Haha =P

6 kommentarer

Siste innlegg