SELVSKADING

Hvorfor sier alle at de som driver med selvskading kun er ute etter oppmerksomhet? Har noen tenkt på at det er et rop om hjelp, et bevis på at de ikke har det bra? Et bevis på at de trenger hjelp?

De fleste gjør det fordi de vil slippe smertene innvendig, og hvordan jeg vet det: Jeg har selv drevet med det. Det var ikke noe sånn big deal, slapp av, men hele livet mitt falt sammen, og jeg så ikke noe lys noe sted. Derfor trodde jeg det var så smart å lage sår i armen min. Rundt håndleddet. Det var jo det,- det var en redning. Og jo mer jeg gjorde det, desto bedre ble det.

Men sannheten var hele tiden at smertene ble bare dobbelt så store. Nå kunne jeg jo føle de både på utsiden og innsiden. Fremdeles så skjønner jeg hvorfor folk gjør det, og hei: Ikke døm dem. Det er de som sliter, så enten hjelper du de opp igjen, eller så holder du deg laaangt unna..

“Ikke se ned på noen med mindre du hjelper dem opp igjen.”

Kjenner du noen som har drevet med selvskading?

48 kommentarer

Siste innlegg