FOTOTIPS: Hvordan jeg redigerer øyne

Hey! Jeg tenkte å lage et lite redigeringstips for “skinnende” og store øyne. Øyne er viktig i et portrettbilde, og sier mye om mennesker, så derfor tenker jeg at det er viktig å fremheve øynene. Nå skal jeg vise hvordan jeg gjør det!


Først og fremst bruker jeg photoshop. CS5, og i Photoshop er det en lang linje på venstre side med masse verktøy. Verktøyene jeg bruker er SHARPEN TOOL, DODGE TOOL og BURN TOOL. 

1. Det første jeg gjør, det er å tegne over hele øyet med sharpen tool. Da blir øynene skarpere, og fremhever seg allerede ut fra ansiktet. Dette har jeg gjort på bilde nr. 1.

2. Så tar jeg Dodge tool og tegner bare over områdene som er veldig lyse, som “glinser” slik som på bildet. De aller hviteste områdene gjør jeg altså enda hvitere for å få en skinnende effekt. 

3. Det siste jeg gjør er å tegne over de mørkeste områdene (pupillen, ringen rundt øyet og vippene) med Burn tool. Denne gjør mørke områder enda mørkere.


Før og etter! Ser dere forskjell? 

Var det til hjelp…? Håper dere skjønte noe! Og for dere som ikke har photoshop, så tror jeg det går an å gjøre noe lignende i Elements…

8 kommentarer
    1. Ville det ikke da bare vært lettere å øke kontrasten eller bruke adjustment masks, eventuelt curves eller levels ?

    2. Ut i fra de få bildene så virker det som om du jobber direkte på orginal layeren. Jeg ville anbefalt og begynne og jobbe med masker eller smart filters/layers sånn at man lærer seg å jobbe “non destructive” . Da er det mye lettere å gå tilbake og gjøre små endringer eller fjerne gamle ting uten å måtte “undoo’e” seg tilbake 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg