Fuck deg og Janteloven


Fikk en kommentar på innlegget mitt om sjalusi, som gjorde at jeg susset litt. Jeg skrev at jeg kan å ta bilder, og at jeg vet jeg er flink til det; og dermed har jeg tydeligvis verdens beste selvtillit. NEI, det er ikke sånn det funker. Jeg har INNSETT, etter mange år og jobb med meg selv at jeg KAN få til noe. At jeg faktisk duger til noe; og er flink til noe. Det betyr ikke at jeg har selvtillit. Hadde du kjent meg hadde du visst at det lille jeg har av selvtillit såvidt duger. Og hvorfor skal ikke folk få lov til å si at de er flinke til noe? Hvorfor kan de ikke løfte seg selv opp uten at noen skal dytte dem ned igjen? Hvis du skal leve etter den fordømte janteloven, kjære du, så kan du holde deg langt unna meg =)

 

7 kommentarer
    1. Du får sagt det, selvfølgelig kan du få lov til å tro at du er bedre en andre – det er du jo, du er unik – deg selv. Ser heller at folk er seg selv, enn å prøve å være noe de ikke er. Stå på, du er kjempeflink! 🙂

    2. Fortsett å si at du er flink til å ta bilder du! Og også gjerne andre ting som du er god på 🙂 det er lov! Du er god til å skrive også forresten, lest bloggen din innimellom 🙂

    3. Har nettopp hatt om selvtillitt/selvfølelse på skole, og der kom det frem til at selv om man er flink i noe ifølge andre, så behøver det ikke si at man dermed også har skyhøy selvtillitt. Tror nok heller de som postet den kommentaren bør øke sine kunnskaper før de slenger ut noe sånt. Viser jo bare hvor lite de faktisk vet.
      Selvtillit er individets tiltro til sin evne til å prestere, og selvfølelse er å kunne akseptere seg selv som den man er. Jeg tror og mange kan blande sammen selvtillitt og selvfølelse med hverandre. Vanskelig å skille forskjellene… var ikke selv obs på det før vi lærte mer om det på skole.

    4. Enig med deg! Hvorfor er det slik at hvis man skryter litt av seg selv, så skal man få kritikk? Alle er flinke i noe, og da skal det være lov å oppmuntre seg selv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg