Derfor trenger vi feminisme

Jeg blir så oppgitt og lei meg når jeg ser at jenter legger ut ting mot feminisme; “grunner til å ikke være feminist.” Feminister kjempet DIN kamp og de er grunnen til at DU har stemmerett. Så, kult for deg at du er komfortabel med din situasjon. Vet du hvorfor? Fordi feminisme. Det er grunnen til at du ikke er det svakere kjønnet lenger. I lang, lang tid var kvinner undertrykket og sett på som det svakere kjønn, slik er det heldigvis ikke lenger – i Norge. Jeg er feminist og kjemper ikke bare for meg og mine, men for andre kvinner – og menn- som ikke har rettighetene jeg har i andre land. Jeg kjemper for en likestilling verden over, og ikke bare her i Norge. Jeg kjemper for en verden der kvinner og menn ikke blir voldtatt. En verden der både menn og kvinner får gå på skole og ta utdanning, der kvinner og menn tjener like mye. En verden der mobbing ikke foregår – og spesielt ikke på grunn av kjønnet ditt.

 

Vi trenger feminisme fordi…..

…folk tror fortsatt at det er okei å se på jenter som sexobjekter. 

…rosa og blått skiller gutter og jenter, og er ikke kjønnsnøytrale farger. Farger burde være kjønnsnøytrale. Farger burde være farger.

…hore og homo blir fortsatt brukt som skjellsord.

…hvis en gutt slår og det ikke gjør vondt-  “slår han som ei jente”

– eller skriker som ei jente.

…likestillingsministeren i Norge mener at det er voldtektofferets feil at offeret har blitt voldtatt. Og hun er DAME!!!

…ingen andre enn feminister stod opp for Jaden Smith da han dukket opp i kjole på den røde løperen.

…kvinner skal ha rett til å bestemme over sin egen kropp, og om de vil ta abort eller ikke uten å bli kritisert for det.

…kvinner skal ikke bli giftet bort mot sin vilje. 

…hvis du er i et forhold med en voldelig person er spørsmålet “hvorfor kommer du deg ikke ut fra det?” og ikke “hvorfor er h*n voldelig?” 

…jenter må lære selvforsvar – istedet for at gutter lærer at det ikke er ok å voldta.

…hvis en actionfilm er laget med bare jenter er det fortsatt sett på som en “chickflick” og ikke en actionfilm.

…niplene til jenter er overseksualiserte. #FREETHENIPPLE

…i alle eventyr trenger prinsessene en mann til å gjøre henne lykkelig (finnes unntak heldigvis) 

…jenter blir fortatt plystra etter på gata. Fuck off, jeg er ikke en hund.

…en gutt kan ikke gråte uten å bli kalt jente.

…jenter blir kalt stygge ting – både av jenter (mest jenter faktisk) og gutter når de viser mye hud. Gutter? Oh, where to start. De er jo GUDER! 

…i ethvert kommentarfelt om feminisme vises det at feminisme fortsatt trengs.

…jenter som poserer i lite klær er ute etter oppmerksomhet. Gutter? De er såå tøffe!!

Kan du ikke fortelle den marokkanske jenta som ble voldtatt og tvangsgiftet bort til overgriperen at du ikke trenger feminisme? Eller den 11år gamle jenta som ble voldtatt av 18 menn og New York Times skyldte på at hun kledde seg eldre enn sin alder? Eller hva med venninna du sikkert har som ble klådd på av et familiemedlem, og ikke kan se menn i øynene lenger? 

Feminisme er en bra ting, og et skummelt ord fordi det er sterkt. Feminisme går hånd i hånd med humanisme/ekvalisme, det er ikke farlig. Jeg er for at du skal ha det bra enten du er mann eller kvinne, så hvem sin side er du på?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg