Hvil i fred, mor

Min kjære mormor sovnet inn 26.05, og i dag fulgte vi henne til siste hvilested. Her er talen jeg holdt i begravelsen ♥

 

Å finne ord på hva et menneske har betydd for deg, er noe av det vanskeligste du gjør. Jeg har forsøkt i to uker,- å beskrive hva min mormor betydde for meg. De som kjenner meg, vet at jeg er flink med ord. Men denne gangen, ble det vanskelig. For hvordan beskriver man noen man har holdt kjært hele livet? Her er i hvert fall min konklusjon.

 

Mor betydde omsorg. Hun betydde lukten av hårspray når jeg satt bak henne i bilen, og bestefar kjørte oss til Våler for å handle. Hun betydde bingokvelder foran radioen i Risberget, og tjukksnipp og smultringer til jul. Hun betydde kryssord, og det å få lov til å se i smykkeskrinet hennes var himmel på jord. Hun betydde bærplukking, og turer til Fiskelaustjennet.

Risberget. Det beste stedet i hele verden for en liten unge.

Lillebroren min og jeg pleide å dra med alt vi fant av dyr i skogen, bortsett fra elgen selvfølgelig, og mor stod over oss og lurte på hva slags “krims” vi hadde tatt med inn denne gangen. “Hau,” så gikk a inn at og satt på TV-en.

 

Ettersom jeg ble eldre, har hun blitt mer og mer som en nær venninne. Før jeg og mamma skulle til Kynna på fest, ga hun oss vin, og fortalte hvordan festinga var før i tiden.

 

Da jeg omsider flytta til Oslo, synes hun jeg ble så fin i snakketøyet, at hun la godvilja til og prøvde å lære meg dialektord igjen. Hømmelspøtten, som visstnok skal bety “knehase” for eksempel. Til gjengjeld prøvde jeg å lære henne engelsk, og lo godt da hun kunne ordene “I love you.”

 

Mor var sterk, og morsom, og selvstendig, og en av de flotteste damene jeg har hatt æren av å kjenne.

Da jeg var liten, pleide hun å pakke meg inn i dyna og si at jeg var en sommerfuglpuppe. En dag skulle jeg ut og fly med mine fargerike vinger.

Nå er det mor som er sommerfuglpuppa. Og på nytt, skal hun en dag bli en sommerfugl, og fly igjen.

1 kommentar
    1. Jeg er så stolt av deg frøken å det hadde å mor vært å. Du var kjempe flink å du gjore å mor/tante stolt.
      Jeg er i alle fall stolt av deg at du klarte å holde tale. Du er sterk nåde innvendig å utvendig.
      Klemmer fra meg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg