Dette er en stor greie, og vi må snakke om det. Vi må snakke om det til vi har fått alle med oss. Det er viktig, fordi de er mennesker. De er som deg og meg.
Jeg snakker selvsagt om flyktningene som er overalt i media om dagen. (Hvordan kan noen ha unngått å få det med seg?!) 50 millioner mennesker er på flukt fordi landet deres blir bombet og herjet ned. Er ikke det grunn nok til å hjelpe dem? Her sitter vi i lille, rike Norge og har det godt, varmt og trygt. Vi har hver vår smartphone, varme klær, en datamaskin, speilreflekskameraer, kjøleskap, familie, vi har sykehus, penger, omsorg, og vi har et hjem. Et hjem ja, du unner vel kanskje alle et hjem?
Flyktningenes hjem er ikke lenger et trygt hjem de vil bo i. De flykter ikke for moroskyld må du skjønne. Og i hvert fall ikke for å bli møtt med tåregass, anklager for å være terrorister og mer vold. Her klager vi over at maten ikke var slik vi ville ha den, at telefonen gikk tom for strøm, og over at det er så kaldt eller så varmt ute. Dessverre er ikke dette realiteten hos alle.
Tenk om det var deg og meg, at vi var på rømmen for å leve. Forlate alt vi eide og var glad i for å overleve. Tenk om svenskene ikke ville ta oss imot under andre verdenskrig- hvor ville vi vært i dag? Tenk om det var vi som trengte hjelp, og ingen kom. At vi var de redde, sårbare sjelene som hadde en usikker fremtid.
Hele verden må hjelpe til, det gjelder også deg og meg og hele Norge og alle andre land.
Jeg blir så oppgitt og lei meg når jeg ser at jenter legger ut ting mot feminisme; “grunner til å ikke være feminist.” Feminister kjempet DIN kamp og de er grunnen til at DU har stemmerett. Så, kult for deg at du er komfortabel med din situasjon. Vet du hvorfor? Fordi feminisme. Det er grunnen til at du ikke er det svakere kjønnet lenger. I lang, lang tid var kvinner undertrykket og sett på som det svakere kjønn, slik er det heldigvis ikke lenger – i Norge. Jeg er feminist og kjemper ikke bare for meg og mine, men for andre kvinner – og menn- som ikke har rettighetene jeg har i andre land. Jeg kjemper for en likestilling verden over, og ikke bare her i Norge. Jeg kjemper for en verden der kvinner og menn ikke blir voldtatt. En verden der både menn og kvinner får gå på skole og ta utdanning, der kvinner og menn tjener like mye. En verden der mobbing ikke foregår – og spesielt ikke på grunn av kjønnet ditt.
…folk tror fortsatt at det er okei å se på jenter som sexobjekter.
…rosa og blått skiller gutter og jenter, og er ikke kjønnsnøytrale farger. Farger burde være kjønnsnøytrale. Farger burde være farger.
…hore og homo blir fortsatt brukt som skjellsord.
…hvis en gutt slår og det ikke gjør vondt- “slår han som ei jente”
– eller skriker som ei jente.
…likestillingsministeren i Norge mener at det er voldtektofferets feil at offeret har blitt voldtatt. Og hun er DAME!!!
…ingen andre enn feminister stod opp for Jaden Smith da han dukket opp i kjole på den røde løperen.
…kvinner skal ha rett til å bestemme over sin egen kropp, og om de vil ta abort eller ikke uten å bli kritisert for det.
…kvinner skal ikke bli giftet bort mot sin vilje.
…hvis du er i et forhold med en voldelig person er spørsmålet “hvorfor kommer du deg ikke ut fra det?” og ikke “hvorfor er h*n voldelig?”
…jenter må lære selvforsvar – istedet for at gutter lærer at det ikke er ok å voldta.
…hvis en actionfilm er laget med bare jenter er det fortsatt sett på som en “chickflick” og ikke en actionfilm.
…niplene til jenter er overseksualiserte. #FREETHENIPPLE
…i alle eventyr trenger prinsessene en mann til å gjøre henne lykkelig (finnes unntak heldigvis)
…jenter blir fortatt plystra etter på gata. Fuck off, jeg er ikke en hund.
…en gutt kan ikke gråte uten å bli kalt jente.
…jenter blir kalt stygge ting – både av jenter (mest jenter faktisk) og gutter når de viser mye hud. Gutter? Oh, where to start. De er jo GUDER!
…i ethvert kommentarfelt om feminisme vises det at feminisme fortsatt trengs.
…jenter som poserer i lite klær er ute etter oppmerksomhet. Gutter? De er såå tøffe!!
Kan du ikke fortelle den marokkanske jenta som ble voldtatt og tvangsgiftet bort til overgriperen at du ikke trenger feminisme? Eller den 11år gamle jenta som ble voldtatt av 18 menn og New York Times skyldte på at hun kledde seg eldre enn sin alder? Eller hva med venninna du sikkert har som ble klådd på av et familiemedlem, og ikke kan se menn i øynene lenger?
Feminisme er en bra ting, og et skummelt ord fordi det er sterkt. Feminisme går hånd i hånd med humanisme/ekvalisme, det er ikke farlig. Jeg er for at du skal ha det bra enten du er mann eller kvinne, så hvem sin side er du på?
Ikke døm noe du ikke kan forstå. I Tønsbergs blad i dag står det skrevet at deprimerte ungdommer skal skjerpe seg, og at det har blitt en trend å være deprimert. Les saken her.
Hvis du kunne velge, hadde du ikke valgt å være deprimert. Hvis du kunne velge ville du ikke valgt å få stygge blikk og fordommer rettet mot deg, du ville ikke valg å gå til psykologen et par ganger i uka og du ville ikke valgt de utallige dagene med tungt og vondt i brystet ditt. Du ville ikke valgt å våkne opp og ha et ønske om at du ikke gjorde det. Du ville ikke valgt å være trist. Du ville valgt livet. Du sier ikke til en kreftsyk person at h*n skal kurere seg selv, det går bare ikke.
Å være deprimert er ikke gøy, og slett ikke ønsket. Det er ikke dermed sagt at noen trenger å sette oss og verden tilbake. Psykiske lidelser har faktisk eksistert i alle år, kanskje ikke så ekstremt som nå- men det er vel fordi det har vært så utrolig tabu. Det har ikke vært greit å slite, for da er du automatisk svak. Men før i tiden taklet de ting annerledes, de hadde ingen å syte til, de hadde ikke sosiale medier de kunne klage på og ante ikke hva selvskading var. Det er ikke tabu lenger, og derfor snakker folk. Det er okei å snakke.
Det er uansett ikke greit å bagatellisere problemene til andre mennesker. Det finnes selvsagt de som kaster seg på en trendy bølge eller selvdiagnostiserer, det vil det alltid gjøre. Det finnes de som føler at det ikke er noe spesielt ved dem, og roper om oppmerksomhet. Men er ikke dette bevis nok på at de trenger hjelp?
Vonde ting skjer hele tiden, de. Men det er ikke alltid vi velger hvordan en eventuell reaksjon blir. Noen er deprimerte for gode grunner, andre har ingen. Det er tingen med depresjon; Du bestemmer det liksom ikke. Det er ikke et valg. Ja, for tenk om de smarteste, flinkeste kidsa på skolen som har alt og kan alt blir deprimerte. Tenk om de får alt de peker på og ikke har sine grunner – fordi verden ikke syns de er gode nok. Er det ulovlig å føle tunge følelser? Nei. Nei, det er det ikke.
Ingen skal komme her og be meg skjerpe meg for noe de ikke kan forstå.
Jeg klarer meg fint selv, og har ikke noe behov for bekreftelse av deg. Jeg trenger ikke å høre at du kan ta vare på meg, for det klarer jeg helt selv.
Noen gutter har denne holdningen om at vi jenter trenger dem. At vi er svake og “needy,” og at de kan snakke til oss som de vil. “Kom her lille hore,” for eksempel. At de kan le hånlig av kroppen vår når vi er på stranda og har litt strekkmerker og arr her og der. Og vi burde i hvert fall ikke reagere dersom en gutt ser på baken vår eller kløfta vi uheldigvis klarte å stelle i stand da vi løp ut døra i morges for å rekke bussen. For vi ber jo om å bli stirret på. Lesbiske jenter vil jo også selvsagt ha deg, selv om hun har sagt at hun er lesbisk og har kjæreste. Mange, mange ganger. Hvis noen kan få henne hetero, må det jo være deg!
Jeg har en ting å si til dere, o-gutter-av-jordkloden-som-tror-dere-er-best; fuck off. Jeg liker kroppen min, hva du syns om den er irrelevant. Jeg bor i den, ikke du. Noen ganger gjør jeg faktisk ting for meg selv. Har det falt deg inn? Jeg liker å se bra ut for meg selv. Syns ikke du at jeg er fantastisk, er det noen andre som gjør det. Du klarer garantert ikke å få en lesbisk jente til å like deg, og du bør virkelig lære deg å respektere jenter. Det er sikkert kjipt for deg at du blir avvist, men det gir deg null rett til å kalle ei jente for hore. Du er den desperate, I’m sorry for you.
Jeg trenger ingen mann, og jeg er ikke “bare” en jente.
1. Først og fremst trenger du et kamera. Mange tror at det er kameraet som gjør at bildene blir bra, det er både litt sant og litt usant. Du kan kaste bort tusenvis av kroner på et godt kamera og fortsatt ta like dårlige bilder, det som virkelig teller er objektivet. “Linsa”, om du vil. Velg god opptikk, og du får nesten automatisk bedre bilder. Bruk heller tusenvis av kroner på et godt objektiv.
2. Se. Det er viktig å ha et godt øye når du skal ta bilder. Gjerne få med små detaljer ingen andre har tenkt på.
3. Av med AUTO på kameraet, og på med manuell! Da kan du styre alt som du vil, og du slipper at den irriterende blitsen ødelegger for bildene dine. For å styre et kamera manuelt er det greit å ha litt kunnskaper inne fra før, så se gjerne tutorials på youtube eller let litt rundt på google. Personlig liker jeg å bruke kameraet halvveis manuelt, da slipper jeg å styre med absolutt alt før jeg tar et bilde.
Det var tre veldig generelle greier om hvordan du kan ta bedre bilder. Flere tips kommer snart, så følg med!
Feminisme har fått et dårlig rykte, fordi som i alle “-ismene” finnes det noen som praktiserer dette så ekstremt, og overdriver så veldig. Nei, feminister hater ikke menn. De mener ikke at alle menn er voldtektsmenn eller onde. Og ja, feminister vil ha likestilling.
Selvsagt, det finnes sikkert indivduelle feminister som hater menn, men det gjør det i alle grupper. De har vel sine grunner. Feminisme betyr derimot ikke “noen som hater menn,” men “person som mener folk bør ha likeverdige steder i samfunnet, uavhengig av kjønn.” Kjønnsroller er fortsatt skjevt fordelt, og noen vil vel si at det er helt okei, andre ikke. Jeg er på lag med de som ikke syns det er greit. Skal menn få gå i baris- så skal damene få lov til det også.
“Feminister hater menn” Nei, enkelte mennesker hater menn. Det er ikke vanskelig å klikke seg inn på Google og finne et søk som omhandler om at en feminist hater menn, så jeg forstår at det er slik feminisme oppfattes. Som sagt, noen er ekstreme. Mange anti-feminister finner sitater på internett fra en og annen feminist som sier de hater menn, og overser det faktum at de fleste faktisk ikke gjør det.
“Feminister kjemper bare for kvinners rettigheter” Jeg, som feminist, er for at både menn og kvinner skal ha like rettigheter. Jeg, som “mannehater” (haha) – vet at menn også blir voldtatt, og mener også at kvinner skal bli straffet for slike handlinger på lik linje som en mann ville blitt for samme handling. Jeg er for at fedre skal få foreldreretten dersom moren ikke klarer å ta vare på et barn, og at de skal få permisjon slik som kvinnen. Kvinner skal ikke få fordeler, bare samme rettigheter som mannen.
“Jeg trenger ikke feminisme, fordi…” Har dere fått med dere at kvinner på Tumblr har startet en kampanje som heter noe ala “Women against feminism”? Det tristeste med hele kampanjen er at damer legger ut bilder av at de ikke trenger feminisme fordi “jeg liker at menn gir meg kompliementer om kroppen min.” Eller “fordi jeg vil ikke at kvinner skal bagatellisere menn.” Det gjør litt vondt, det betyr at de har misforstått hele greia.
1) Ja, det er kult at du liker å få komplimenter om kroppen din. Men det er forskjell på et kompliment og det å bli satt på utstilling som et sexobjekt. 2) Ingen bagatelliserer noen, fordi istedet for å dytte menn ned, løfter vi kvinner opp- på samme nivå.
Hva tror dere feminisme er, egentlig, kvinner av tumblr-kampanjen? Hvilken del av “frigjøring for kvinner” er det du ikke forstår, og som ikke passer deg? Friheten til å stemme? Retten til å ikke bli eid av mannen din når du gifter deg? Å kunne gå ute uten å være redd for at noen skal overfalle deg fordi du har en kvinnekropp? Går alt det gode deg på nervene?
Ja, feminisme har et PR-problem I over 200 år har det blitt sagt at feminister er mannehatere. I media blir det fortalt at feminisme er en dårlig ting, fordi noen er så ekstreme. Se bak de ekstreme, og plukk ut alt det gode som har blitt til. Kvinner fikk retten til å stemme, kvinner fikk retten til å ta selvbestemt abort, kvinnen bestemmer over egen kropp. Er det dårlig?
Nei, feminisme er ingen dårlig ting Det er ikke dårlig for deg som mann, og ikke deg som kvinne, fordi kvinne eller mann, du skal respektere andre menneskers kropp og sinn. Ikke voldta, ikke komme med stygge ord som “hore” etc, og ikke tro du er mer verdt mer enn noen andre på grunn av ditt kjønn.
♥ Jeg har ny hårfarge. Igjen. Lys lilla. ♥ Viljar er en god kjæreste. Han lager sjokolademelk til meg. ♥ I dag var jeg i Sverige med Anders, vi kjøpte ikke så mye spennende. Vi fant ingen kurv (som om det forklarer alt.) Men det var en fin tur. ♥ Det regner ikke. Og er akkurat passe varmt. ♥ Jeg skal gå Barn og ungdomsarbeider på Elvis til høsten. ♥ Snart skal jeg være bryllupsfotograf. ♥ Det er ferie.
Positive innlegg må til, det også. Jeg klager mye, men det er fordi verden er urettferdig. Not even sorry. Håper alle har en fin ferie
Jeg er sint. Skikkelig sint. Jeg har nettopp sett dokumentarfilmen “hot girls wanted” på netflix, en film om amatørporno. Lillebroren min spurte meg hva forskjellen fra jenter som selger kroppen sin for sex foran kamera og jenter som er prostituerte er. Vi kom frem til at den eneste forskjellen er kameraet.
Jenter som nettopp har fylt 18 drar fra foreldre og kjærester for å lage porno, uten at de rundt vet noe. De blir behandlet som dritt, og alt dette gjør de for penger. Dette kommer til å ligge på nett for alltid, og 40% av amatørpornoen som blir laget er porno av jenter som blir mishandlet. Hvordan er det greit, og hvorfor vil noen se jenter bli mishandlet?
Jeg har alltid fått høre at jeg er så negativ til porno, for det er jo jenter som gjør dette frivillig! Men de velger ikke å bli behandlet som dritt frivillig. Det er ikke rart jeg reagerer. Mange av de vet ikke engang hva de går til. “Det er jo bare amatørporno,” ja, og de selger kroppen sin for penger. PÅ FILM. Det er ingen forskjell fra å være prostituert, bortsett fra at dette blir på nettet for alltid.
Noen av disse jentene blir satt i et rom for å få menn til å kvele dem, slå dem og kalle dem opp, og aner ikke hva de begir seg utpå. I tillegg til alt dritt de gjør mot jentene, så fokuserer de kun på mannens nytelse. Dette gjør de for at dere der ute skal få nytelse, for at dere der ute skal kunne søke opp hva enn dere vil se, men bak skjermen er realiteten mørk og jævlig. De får penger for dine instinkter. Hey, det høres jo ikke så ille ut! Eller?
Tenåringer blir introdusert til porno i tidlig alder, gjerne før de har debutert selv. Derfor tror noen også at det de ser på skjermen er greit, og vet ikke forskjell på rett og galt. Jeg håper at vi kan putte inn litt av dette som lærdom i skolen, annet enn at det blir barn av sex. Seksualundervisningen vi har nå er altfor gammeldags. Den fokuserer på kvinne og mann, og kjønnssykdommer. Men hva med nytelse? Hva med det som er rett og galt? Kjærlighet? Dette med pornografi, homofili?
//Illustrasjonsbilde fra google. Anbefaler alle å se hot girls wanted.
….er kanskje den dummeste trenden i 2015. Kort forklart, så er dette en “challenge” som går ut på at gutter og jenter sminker seg stygt med akne, kviser om du vil, og setter på seg briller og monobryn (fordi det er visst stygt??), og deretter sminker seg superpene og biter seg kleint i leppa og smiler til kameraet. POENGET var i hovedsak å få et slutt på presset rundt det å se så bra ut hele tiden. Men, dette møter seg selv i døra og har blitt snudd helt på hodet. Nå er det en konkurranse for pene mennesker å vise hvor pene de egentlig er, med masse sminke, så klart. Det burde jo vært slik at man har på seg sminke, for så å ta det av til en naturlig look. Her er et eksempel på en fyr som gjør akkurat dette; ….vet ikke hva jeg skal si. Kleint? Rart? Slutt? Hjelp? Jeg laget min egen versjon i form av et bilde, der jeg tar AV meg sminke. Fordi vi burde jo egentlig vise oss uten sminke. De fleste bøker har jo fine forsider (“don’t judge a book by its cover” er opphavet til denne greia), så det er på tide å vise hva som er BAK den påklistra masken.